Arayışın Peşinde Bir Gece : Hakikat Elbet Bir Gün – D22

Sait İşlek aracılığıyla

Yazara mail göndermek için tıklayın!

Bu sezonun en çok konuşulan oyunlarındandı “Hakikat Elbet Bir Gün.” Toy İzmir’deki ilk gösterimine bilet bulamamıştım ama tekrarında hemen yerimi aldım. Oyun D22’nin kurucularından biri olan Berkay Ateş tarafından yazılmış. Aynı zamanda Berkay Ateş’e 25. Cevdet Kudret Edebiyat Ödülü’nü de kazandırmış.

“Bütün normallerin değiştiği, değerlerin alt üst olduğu ’uzak’ bir ülke… Hakikat, Elbet Bir Gün; yerel bir masumun, bir gün hepimizin cebinden çıkması muhtemel o son mektubun hikayesi.

Distopik bir masal…” yazıyor tanıtım metninde. Baskı rejiminin güneşi bile karartması, adaletsizliğin kargalar ve ayılarla sokağa taşındığı, hak ve hakikat arayışında sokakta olan bir çocuk. Çoğumuzun tanığı olduğu, günlük yaşamın içinden, normalleşen ya da normalleştirilen bu durumları çarpıcı bir şekilde göz önüne seriyor. Oyun bu çocuğun mektubuyla başlıyor. İlk on on beş dakika oyunu anlamakta zorlandım ama oyun ilerledikçe yapbozun parçaları yerine oturdu. Epizodik hikayelerle ilerleyen oyunda parçalar yerine oturdukça ta içinize bir ağırlık çöküyor. Çöküyor çökmesine ama karanlık değil, içinde umut dolu bir ağırlık. Oyun hakikatin peşindeki insanların bu hikayelerini trajikomik bir masal tadında anlatıyor. Berkay Ateş’in şiirsel dili de bunu pekiştiriyor. Hele oyunda bazı anlar var ki kahkaha atmamak elde değil. Oyun bir mektupla başlıyor ve bir gecede adalet arayışı peşinde sizi mahallede, sokakta, karakolda, parkta peşine takıp arayışa ortak ediyor.

Sahneye girdiğiniz an sofitadan yere kadar uzanan bir perde karşılıyor izleyiciyi. Sahnenin sağında ve solunda oyun içinde kullanılan aksesuarlar yer alıyor. Oyunun yönetmeni DOT Tiyatro’dan tanıdığımız Serkan Salihoğlu bu distopik masalı başarılı bir rejiyle anlatıyor. Oyun içindeki hiçbir şey fazla gelmiyor. Hatta, olmasa eksik bile kalabilir, dediğim şeyler oldu oyundan sonra. Oyundaki aksesuarlar ve maskeler de aynı derecede başarılıydı. İlayda Çeşmecioğlu’nun maske tasarımları ve Başak Özdoğan’ın kostüm tasarımları oyunun anlamını güçlendiren nitelikte başarılı. Özellikle karga maskeleri benim çok hoşuma gitti.

Oyuncular Gizem Erdem, Seda Türkmen, Berkay Ateş, Emir Çubukçu ve Can Kulan 120 dakika boyunca müthiş bir performans ortaya koyuyorlar. Berkay Ateş, Can Kulan ve Emir Çubukçu yıllardır beraber çalıştıkları için aralarında güzel bir uyum var zaten ama, Seda Türkmen ve Gizem Erdem’le o kadar güzel bir uyum yakalamışlar ki oyun boyunca bunu görüyoruz ve hissediyoruz. Ama ben özellikle Gizem Erdem’in performansına bayıldığımı söyleyebilirim. Aynı zamanda oyunun hareket düzeninde de Gizem Erdem’in imzası var. Seda Türkmen’in Mükadder Öğretmen performansı ile Emir Çubukçu’nun haber sunduğu sahneler oyundan sonrada aklımda dönüp durdu. Hele bir prenses balığı sahnesi var ki… Oyundaki müzikler de performanslar kadar başarılı ki akılda yer ediyor. Sözleri hatırlayamasanız da melodileri aklınızda dönüp duruyor.

Gelecek sezon için henüz liste yapmadıysanız görülmek üzere listenin ilk sıralarında olması gereken, son yıllardaki en güzel ve akılda kalan oyunlardan Hakikat Elbet Bir Gün. Umarım daha çok insana ulaşır.

OYUNUN KÜNYESİ
Yazan: Berkay Ateş Yöneten: Serkan Salihoğlu Dramaturg: Aslı Ceren Bozatlı OynayanlarGizem ErdemSeda TürkmenCan KulanBerkay AteşEmir Çubukçu Kostüm Tasarım: Başak Özdoğan Koreograf: Gizem Erdem Maske ve Kukla Tasarım: İlayda Çeşmecioğlu