DD:S6E14 Yakup Çartık, Sahne Işık Tasarımı Adeta “Büyücülük”

Yakup Çartık’la Meslek Lisesi Elektrik Bölümü’nden sahnede ışık tasarımına uzanan yolculuğundan başlayarak bu uğurda kendini geliştirmek için yaptığı çalışmalara; tecrübelerini aktarmak için yazdığı ve şimdilerde Hacettepe Üniversitesi Sahne Işık ve Ses Teknolojileri Programı’nda okutulan kitabından gençlerin bu alana ilgisine; yıllardır 200’den fazla oyuna yaptığı ışık tasarımlarının özverili ve özenli çalışma sürecinden nihayetinde pek çoğu ödülle taçlandırılan başarılara dair oldukça keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik.

Yakup Çartık’a sorduğumuz sorular şunlardı:

  1. Endüstri Meslek Lisesi’nde Elektrik Bölümü’nde okuduğunuz yıllara dönsek ve o zamanki hayallerinizi hatırlasak neler söylersiniz; nasıl oldu da o yol tiyatroda ışık tasarımına evrildi?
  2. 1987 yılında British Council’da Temel İngilizce eğitimin ardından aynı kurum bursuyla İngiltere’de değişik tiyatrolarda da çalışmalar yaparak mesleki deneyiminizi çeşitlendirdiniz. 
  3. Alanınızdaki bilgi birikiminizi 2002 yılında “Sahne Işıklandırması Temel Bilgiler” adlı kitabınızla okuyucuyla buluşturdunuz hâlihazırda Hacettepe Üniversitesi Sahne Işık ve Ses Teknolojileri Programı’nda da ders/kaynak kitabı olarak okutulmakta ayrıca siz de zaman zaman bu alanda uzmanlaşmak isteyen kişilerle bir araya gelip tecrübe paylaşımına bulunuyorsunuz peki gençlerin ilgisi artmakta diyebilir miyiz bu alana, siz nasıl gözlemliyorsunuz?
  4. Sizin metinlerle buluşma hikâyeniz nasıl gerçekleşir, hep yönetmen mi belirler çalışmak istediği ekibi…sizin metin seçim kıstaslarınız var mıdır?
  5. Metni elinize aldığınızda nasıl bir yolculuk başlar zihninizde sınırsız bir özgürlük alanında mı hayal edersiniz sahnede görünür kılmak istediklerinizi yoksa. 
  6. Yıllar içinde onlarca oyuna ışık tasarladınız öylesi özenli işler ki pek çoğu seyircinin zihninde sizin sayenizde aydınlandı diyebiliriz; yine sizin de ışık tasarımında imzanız olan pek çok ödülle taçlandırıldı; peki tüm bu başarıların arkasında nasıl bir çalışma disiplini var; sizin sahne tasarımında ışığın yerine dair görüşlerinizi duymak isterim.
  7. Toz, Meçhul Paşa, Toplu Hikâyeler, Küvetteki Gelinler, 12 Öfkeli, Bir Baba Hamlet,  Gayri Resmi Hürrem, Shirley, Fosforlu Cevriye, Gül’e Ağıt benim sizin ışık tasarımınızı izlediğim oyunlar tabii ki nicesi var fakat naçizane sormak isterim tasarımını yaptığınız oyunlarınızdan sizin için ayrı bi’ yeri ve anlamı olan var mı her ne kadar seçmek zor olsa da?
  8. Bizim yayın adımız da olan dördüncü duvar kavramına sizin bakış açınız nedir bir tasarımcı olarak?

Kendisine bu hoş sohbet için teşekkür ederiz.

7 Şubat 2024 | tiyatro.co