DDX:S4E3 Şaziye Dağyapan, Oyun Sanat Bilimi “Dramaturji”, Düşüncenin Kendisi

Şaziye Dağyapan’la lise yıllarında sahne üzerinde başlayan tiyatro tutkusundan DTCF Tiyatro Tarihi ve Teorisi Anabilim Dalı’na uzanan yolculuğuna; dramaturg olarak bir oyununun sahnelenme sürecindeki düşünsel boyutundan, görev aldığı festivallerdeki oyun seçkisi süreçlerine kadar pek çok konuda keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik. Kendisine bu hoş sohbet için çok teşekkür ederiz.

Şaziye Dağyapan’a ilettiğimiz sorular şunlardı:

1.         Ankara Üniversitesi DTCF Tiyatro Tarihi ve Teorisi Anabilim Dalı’ndan 2001 yılında mezun oldunuz ve hemen ardından Dramaturgi yüksek lisansı yaptınız. Peki sizi tiyatronun sahne arkasında -o keşif ve yaratım sürecinde- olmaya iten güç neydi; açıkçası tiyatro denilince akla gelen alışılagelmiş sahnede olma isteğinin dışında masa başında olma tercihinizi konuşarak başlayabiliriz.

2.         Mesleğiniz özelinde dramaturjiyi daha iyi anlatmak için bir metnin sahneye taşınan kadar geçirdiği yolculukta dramaturg ne yapar diye sorsam neler anlatırsınız?

3.         2005 yılı itibarıyla dramaturg olarak çalışmanın yanı sıra Dış İlişkiler Birimi’nde tiyatronun düzenlediği uluslararası festivallerle ilgili çalışmalar da yaptınız. Küçük Hanımlar Küçük Beyler Uluslararası Çocuk Tiyatroları Festivali bunlardan biri; peki bu süreçte festival hazırlıklarının arka perdesini sorsam oyun seçim kriterleri mesela nasıl bir süreçten geçiyor neler dikkate alınıyor?

4.         2009 yılında aldığınız bursla Londra’da Royal National Theatre Studio için Çağdaş Avrupa Oyun Yazarlığı konulu bir araştırmalar yaptınız, ayrıca Kanada tiyatrosu ile ilgili araştırma yapmak için Toronto’ya da gittiniz o dönemdeki kazanımlarınız bakış açınıza neler kattı peki?

5.         Sohbetimizin sonlarına yaklaşırken eğitmenlik yönünüzden de bahsedelim isterim Bilkent Üniversitesi’ndeki deneyimlerinizi ve bu bilgi birikimini paylaşmanın sizde hissettirdiklerini de konuşalım isterim.

6.         Son olarak bizim yayın adımız da olan dördüncü duvar kavramına sizin bakış açınız nedir; metin mi karar verir o duvarın yıkılmasına; metin mi, dramaturg mu, yönetmen mi?

Keyifli dinlemeler

07 Aralık 2022 | tiyatro.co