Kasım’da Olan Biten

Bizden Sahneye Yansıyanlar

Sıla Sert ile grafik tasarımı ve tiyatronun buluştuğu noktalardan afiş tasarımına, seyircinin beklentisinden oyun ve görsel tasarımın dil birliğine ve Yakîn Tiyatro’da inşa ettikleri görsel kimliğe değin pek çok konuda konuştuk. Taha Altınkaya’nın gerçekleştirdiği bu söyleşiyi dinlemek için tıklayınız:

https://tiyatro.co/dds6e3-sila-sert-gorsel-tasarim-oyun-afisi-ve-tiyatro/

Begüm Sarp’la Ankara Üniversitesi’nde Sanat Tarihi okurken tiyatroya evrilen eğitim hayatından müziğin ve resmin içinde büyüdüğü dünyadan nasıl tiyatroyu seçtiğine dair çok keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik. Selma Köksal’ın gerçekleştirdiği bu söyleşiyi dinlemek için tıklayınız:

https://tiyatro.co/dds6e4-begum-sarp-bir-mulazim-artist-afife-jale-ve-kuklalasmak/

Beyza Nur Metin ile 13 Mart 2020 tarihli Cehennem oyunundan başlayarak Beyza’nın hikâyesinin nerelerden geçtiğine, Bugün Bir Cinayet İşledim oyununun yaratım süreçlerinden bu oyunun etkileşim alanına ve az sayıda kişiyle iş yapmak ile Devlet Tiyatroları’nda oyun yapmanın farklı çalışma şekillerine değin pek çok konuda konuştuk. Taha Altınkaya’nın gerçekleştirdiği bu söyleşiyi dinlemek için tıklayınız:

https://tiyatro.co/dds6e5-beyza-nur-metin-oyunu-sirt-cantasina-sigdirmak-ve-bugun-bir-cinayet-isledim/

Lütfi Can Bulut’la çocukluk hayalini gerçekleştirdiği sahnede olma tutkusundan başlayarak Hacettepe’de tiyatro okuduğu yıllara; Ankara’dan İstanbul’a uzanan proje tekliflerinden Monologlar Müzesi kapsamında sahnelenen Gabo Illias’ın Yozgat’tan Kolombiya’ya uzanan yolculuğuna dair çok keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik. Selma Köksal’ın gerçekleştirdiği bu söyleşiyi dinlemek için tıklayınız:

https://tiyatro.co/dds6e6-lutfi-can-bulut-gabo-illias-ve-son-durak-yalnizlik/

Müzik, edebiyat ve daha pek çok suretiyle sanat… “Biz sözümüzü tuttuk, yüz yıllık sözümüzü…” diyor Tarık Dalkılıç bu yazısında. Okumak için tıklayınız:

https://tiyatro.co/yuz-yillik-soz-biz-sozumuzu-tuttuk/

Sahne deneyimi dizimizin üçüncü bölümüyle karşınızdayız. Bu ayki sahne deneyimi yazısında Taha Altınkaya, DasDas‘ı kaleme aldı. Yazıya ulaşmak için tıklayınız:

https://tiyatro.co/sahne-deneyimi-serisi-no-3-dasdas/

Royal Court bünyesinde Oyun Yazarlığı Atölyesinde yer almış ya da atölye yönetmiş oyun yazarlarının yazma temrinlerine yer verilen serinin yeni konuğu Sabrina Mahfouz. Sefer Dülger’in dilimize çevirdiği yazıyı okumak için tıklayınız:

https://tiyatro.co/royal-court-tiyatrosu-oyun-yazarligi-sabrina-mahfouz/

Yıktık perdeyi, eyledik viran! Dilan Aydemir, “E Bu Salıncak” oyunu özelinde “modern” Hacivat ve Karagöz’ü anlattı. Okumak için tıklayınız:

https://tiyatro.co/e-bu-salincak/

Sahneden Yansıyanlar

Tiyatro ve sinema sanatçısı Can Gürzap 79 yaşında yaşamını yitirdi. Yarım asrı geçen sanat hayatında birçok oyun sahneye koyan Gürzap’ın vefatını Armağan Çağlayan, “Yattığınız yer nur olsun Can Bey. Huzur bulun…” ifadeleriyle duyurdu.

İstanbul’da 1944’te dünyaya gelen sanatçı, ilk tiyatro eğitimini, kendisi gibi sanatçı olan babası Reşit Gürzap’tan aldı. 1962’de Kadıköy Maarif Koleji’ni bitirdikten sonra, 1963’te Ankara Devlet Konservartuvarı Tiyatro Bölümü’ne başladı. Gürzap, Milli Eğitim Bakanlığı’nın bursu ile Londra’da Central School of Speech and Drama’da oyunculuk eğitmenliği, ses nefes ve konuşma eğitimi ile reji eğitimi gördü. Türkiye’ye döndükten sonra Ankara Devlet Konservatuvarı Tiyatro Bölümü’nde öğretmen, Devlet Tiyatrosu’nda da oyuncu ve yönetmen olarak çalışan usta oyuncu, 1978’de İstanbul Devlet Tiyatrosu kurucu müdürlüğüne atandı. Aynı zamanda İstanbul Devlet Konservatuarı Tiyatro Bölümü’nün kuruluşunda yer aldı ve öğretmen olarak derslere girdi. Bu okulda üç sene öğretmenlik yapan Can Gürzap, tiyatro müdürlüğü görevini 1980’e kadar sürdürdü. 1983’te Turgut Özakman zamanında yeniden bu göreve atandı ve 1986’da yeniden ayrıldı. 

TRT’de birçok radyo tiyatrosu hazırlayan usta sanatçı, çevirmenlik ve senaryo yazarlığı da yaptı. Kurucusu olduğu doğru, güzel, etkileyici konuşma eğitimi veren Dialog adlı okulda da görev yapan Gürzap, Devlet Tiyatroları’nda 40’a yakın oyunda yönetmen ve oyuncu olarak görev aldı. Sinema ve aralarında Kartallar Yüksek Uçar, Ateşten Günler, Yorgun Savaşçı, Eşkıya Dünyaya Hükümdar Olmaz ve Med Cezir’in bulunduğu birçok dizide de yer alan Gürzap, Tiyatro Dialog adıyla kendi tiyatro topluluğunu da kurmuştu.

2018’den beri AR-GE birimine bağlı Öğretmen Akademisi kapsamında faaliyet gösteren Erzincan Öğretmen Tiyatro Ekibi 27 ve 28 Kasım 2023 tarihlerinde “Otogargara” oyununu sergiledi. Her iki gösterimde de kalabalık bir izleyici grubu tarafından ilgiyle ve keyifle takip edilen oyun seyircilerden tam not aldı.

Erzincan İl Millî Eğitim Müdürlüğü AR-GE birimi Erzincan Akademi Projesi kapsamında ve Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Birimi koordinasyonunda faaliyet gösteren “Öğretmen Tiyatro Topluluğu” geleneksel olarak her yılsonunda sergiledikleri tiyatro oyunu dışında 24 Kasım Öğretmenler Günü dolayısıyla yeniden seyircisiyle buluştu.

“Oto Gargara” adlı tiyatro oyunu ile izleyicileriyle buluşan Öğretmen Tiyatro Topluluğu sergiledikleri oyun ile büyük beğeni topladı. 2 perdeden oluşan ve yaklaşık 65 dakika süren oyun, Erzincan Belediyesi Kültür Sosyal İşler Müdürlüğü ve Kültür Sanat Merkezi Tiyatro Salonunda sergilendi.

TÜİK verilerine göre, kültür harcamaları 2022 yılında 2021 yılına göre yüzde 88,1 artarak 149 milyar 620 milyon 769 bin TL oldu. Kültür harcamalarının, gayrisafi yurt içi hasılaya oranı 2022 yılında yüzde 1 olarak gerçekleşti. Hane halkı kültür harcamaları 58,7 milyar lira olurken kişi başı kitap harcaması yaklaşık yıllık 84 lira, konser-tiyatro ve sinema harcaması da aile başına 78 lira oldu.

Işıl Kasapoğlu’nun küratörlüğünü üstlendiği 27. İstanbul Tiyatro Festivali 25 Ekim-26 Kasım tarihleri arasında gerçekleştirildi. 19 tiyatro, performans ve dans gösterisinin yer aldığı festivalde Türkiye’den 11, Almanya, İngiltere, Danimarka, Fransa, Gürcistan, İrlanda ve Yunanistan’dan toplam 8 yapım izleyiciyle buluştu.

Açılışını Pina Bausch’un başyapıtı “Café Müller”le yapan festivalde Ercan Kesal, Bülent Emin Yarar, Okan Bayülgen’in de aralarında olduğu pek çok deneyimli oyuncu izleyiciyle buluştu. Festivalde, ücretsiz yan etkinlikler de sunuldu. Familie Flöz’ün Mask Oyunculuğu ve Uppercut Dans Tiyatrosu ile Hareket Etmek başlıklı atölyeler Hope Alkazar’da gerçekleştirildi. İKSV Alt Kat ise çocuklara özel atölyeler düzenledi. Atölyelere, 3-8 yaş arası altmışın üzerinde çocuk katıldı.

Millî Eğitim Bakanlığı tarafından Cumhuriyet’in 100. yılı kutlamaları çerçevesinde hazırlanan, kadrosunda birçok usta ismin bulunduğu “Cumhuriyete Doğru” tiyatro oyunu, 70 kişilik ekip ile gala gösteriminden sonra ilk olarak Samsun’da sahnelendi. 

Bir öğretmenin 10 yaşındaki öğrencisi Ali’ye Cumhuriyet’in nasıl ilan edildiğini anlatması ile başlayan tiyatro oyunu devamında Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarının Ankara’da Türkiye Büyük Millet Meclisini kurmasını, Millî Mücadele döneminin kahramanlarının savaşarak Kurtuluş Savaşı’nı nasıl kazandığını ve Atatürk’ün Cumhuriyeti nasıl ilan ettiğini anlatıyor.

Kurtuluş Savaşı ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kahramanlık hikâyesini anlatıldığı tiyatro oyununun yazarlığını ve yönetmenliğini Bora Severcan, Proje danışmanlığını ise Doç. Dr. İbrahim Sarıtaş yaptı. Başrollerini Serdar Yeğin, Gülen Karaman, Erhan Yazıcıoğlu, Ahmet Yenilmez, Zuhal Yalçın, Levent Özdilek, Şebnem Özinal, Ziya Kürküt, Sefa Zengin, Yiğit Yapıcı ve Volkan Severcan paylaştı.

Uluslararası Ankara Tiyatro Festivali, Boğaziçi Üniversitesi Folklor Kulübünün “Gecenin Ardından” dans-müzik gösterisiyle başladı. Çankaya Belediyesi ve Toplumsal Araştırmalar Kültür ve Sanat İçin Vakıf iş birliğiyle düzenlenen festivalin açılış programı, Yaşar Kemal Kültür Merkezi’nde gerçekleştirildi.
“Yaşanılabilir Bir Dünya İçin Sanat” anlayışıyla düzenlenen festivalde, bu yıl Festival Onur Ödülü Orhan Aydın’a, Emek Ödülü ise Mehmet Ulusoy’a verildi.
Ödül töreninin ardından Boğaziçi Üniversitesi Folklor Kulübü, “Gecenin Ardından” dans-müzik gösterisiyle sahne aldı.
Festivalde, birçok ülkeden tiyatro toplulukları, üniversite tiyatro toplulukları, özel tiyatrolar, belediye şehir tiyatroları ve amatör tiyatrolar sahne aldı. 26. Uluslararası Ankara Tiyatro Festivali kapsamında 26 oyun, 27 Kasım’a kadar izleyiciyle buluştu.