SAHNEYE AĞIT İSİMLİ TİYATRO ESERİ SAHNELENDİ (TUNA İŞLEYEN/KÜTAHYA-İHA)

Ekim’de Olan Biten

Bizden Sahneye Yansıyanlar

Dördüncü Duvar’ın altıncı sezonuna başlarken yeni sezona dair hazırlıklarımızı ve yeni sezon için duyduğumuz heyecanı paylaştık. Dinlemek için tıklayınız:

https://tiyatro.co/dds6-merhaba/

Can Atilla’nın konuk olduğu Dördüncü Duvar’ın bu bölümünde Selma Köksal, Atilla’yla konservatuvarda keman sanat dalı okuduğu yıllardan başlayarak nasıl kompozitör olmak istediğine; adeta bir sosyolog gibi yıllarca gözlem ve araştırma yaptıktan sonra yarattığı o eşsiz bestelere, her birinin adeta birer rejisi olan müzik projelerine ve tiyatroda bir gizli dekor olarak nitelediği oyun müziklerinin önemine dair keyifli bir söyleşi gerçekleştirdi. Dinlemek için tıklayınız:

https://tiyatro.co/dds6e1-can-atilla-besteci-muzigi-yapmak-ve-tiyatroda-gizli-bir-dekor-sahne-muzigi/

Dördüncü Duvar’ın bölümünde Selma Köksal, Damla Makar’la Hacettepe’de Arkeoloji okuduğu yıllarda Bilkent Tiyatro’ya evrilen akademik yolculuğundan başlayarak süreçte kendini keşfettiği -içine hapsedilmiş o heyecanı derinlerden yüzeye çıkarmasına vesile olan- Londra’da izlediği o müzikalin rolüne; tiyatro eğitimi hayatı boyunca farklı ülkelerde deneyimlediği kültürlerarası etkileşime dair oldukça keyifli bir söyleşi gerçekleştirdi. Dinlemek için tıklayınız:

https://tiyatro.co/dds6e2-damla-makar-hacettepe-arkeoloji-bilkent-tiyatro-bilt-degirmen/

Tiyatro’co kurulalı altı yıl oldu. Bu altı yılda farklı formatlarda birçok içerik ürettik, birçok bağımsız yazarın sesi olmaya çalıştık. Bugünden geçmişe baktığımızda neler ürettiğimizi, neler başardığımızı kurucumuz Taha Altınkaya kaleme aldı. Okumak için tıklayınız:

https://tiyatro.co/son-6-yilda-neler-oldu-2017-2023/

Yeni başladığımız yazı dizimizin ikinci bölümüyle karşınızdayız. Bu ayki sahne deneyimi yazısında Taha Altınkaya, Küçük Tiyatro’yu kaleme aldı. Yazıya ulaşmak için tıklayınız:

https://tiyatro.co/sahne-deneyimi-serisi-no-2-kucuk-tiyatro/

Royal Court bünyesinde Oyun Yazarlığı Atölyesinde yer almış ya da atölye yönetmiş oyun yazarlarının yazma temrinlerine yer verilen serinin yeni konuğu Rachel De-Lahay. Sefer Dülger’in dilimize çevirdiği yazıyı okumak için tıklayınız:

https://tiyatro.co/royal-court-tiyatrosu-oyun-yazarligi-rachel-de-lahay/

Tarık Dalkılıç, yetenek sınavlarına hazırlanmak isteyenlere ve hâlihazırda hazırlananlara yol haritası tadında bir yazı kaleme aldı. Okumak için tıklayınız:

https://tiyatro.co/konservatuvara-hazirlik-ipuclari/

Dijitalleştiremediklerimizden misiniz? Tiyatronun dijitalleşmesi veyahut dijitalleşen tiyatro üzerine Melikşah Göher’in kaleme aldığı yazıyı okumak için tıklayınız:

https://tiyatro.co/dijital-ve-tiyatro/

Kolay elde edilmiş bir saadet mi, yoksa insanı yücelten ızdırap mı daha iyidir? Sorunun cevabı için Dilan Aydemir’in kaleme aldığı bu yazıyı okumalısınız:

https://tiyatro.co/yeraltindan-cikip-gelen-notlar/

Sahneden Yansıyanlar

Devlet Tiyatroları Genel Müdürü Tamer Karadağlı ve Genel Müdür Yardımcısı Emre Başer’in açılışını gerçekleştirdiği,“Orhan Asena Yerli Oyunlar Tiyatro Festivali” bu yıl 19. kez izleyicisiyle buluştu. Kadim kentimiz Diyarbakır’ın yetiştirdiği, ülkemizin oyun yazarlığı tarihinin en önemli isimlerinden biri olan Orhan Asena’nın adını taşıyan festival, 6 Ekim’den itibaren 16 gün boyunca tüm sanatseverlerle bir araya geldi.

Erzurum Devlet Tiyatrosu,“Bir anka kuşu yükselir Palandöken’den dünyaya, güzelleştirir dokunduğu ne varsa tiyatroyla…” mottosuyla 5 Ekim tarihinde yeni bir sahneye kavuştu.

Cumhuriyet’in 100. yılına armağan olarak düzenlenen, 15. ETHOS
Ankara Uluslararası Tiyatro Festivali
salonlarda, fuayelerde,
atölyelerde, söyleşilerde seyircileri yeniden buluşturdu. Ankara Büyükşehir Belediyesi, Çankaya Belediyesi, Tiyatro Gazetesi, Yeni Tiyatro Dergisi ve Çağdaş Drama Derneği gibi kurum, kuruluş ve yayın organlarının katkılarıyla düzenlenen festivalde çok sayıda etkinlik izleyicilerin beğenisine sunuldu.

Festival kapsamında Almanya’dan pandomim sanatçısı Wolfgang Hausen Nemo, Ukrayna’dan The First Academy Theatre for Children, Tataristan’dan Menzelinsk Tatar Devlet Dram Tiyatrosu, Azerbaycan’dan Gence Dram Tiyatrosu, Irak’tan Impossible Theatre ve İran’dan Barbod Thater Group olmak üzere 6 yurt dışı tiyatro topluluğu sahne aldı.

15. ETHOS Onur Ödülü, oyuncu, yönetmen, yazar Tamer Levent’e sunuldu. 1993’te Devlet Tiyatrosu Genel Müdürlüğü görevi sırasında SANATA EVET kampanyasını başlatmış olan Tamer Levent, TOBAV ve TOMER mesleki örgütlenmelerinin ve Eğitimde Drama alanında Prof. Dr. İnci San ile birlikte ve Çağdaş Drama Derneği’nin kuruluşunda etkin
rol oynamıştır.

15. ETHOS Akademik Hizmet Ödülü, Eğitimde Yaratıcı Drama alanında akademik çalışmalarını sürdüren, aynı zamanda ülkemizin dört bir yanındaki okullara drama eğitmeni yetiştiren Çağdaş Drama Derneği Başkanlığı’nı uzun yıllar yürütmüş olan Prof. Dr. Ömer
Adıgüzel’e sunuldu.

İstanbul Devlet Tiyatroları, Cumhuriyet’in 100’üncü yılı kutlamaları kapsamında Zafer Kayaokay’ın yönettiği “Yüzünde Yüzler” oyununu sahneledi.

Atatürk Kültür Merkezi Tiyatro Salonu’nda gerçekleşen oyunu izleyenler arasında yer alan Devlet Tiyatroları Genel Müdürü Tamer Karadağlı, gösterim öncesi yaptığı açıklamada, “29 Ekim Cumhuriyet Bayramı’mız için hazırladığımız iki büyük, iddialı oyunumuzdan biri Yüzünde Yüzler. Çok meşakkatli bir oyunu, Devlet Tiyatroları’nın çok deneyimli rejisörlerinden sevgili Zafer Kayaokay yönetti. Çünkü bu kadar büyük bir kadroyu idare etmek hiç kolay değil. Bizim için çok iddialı bir oyun. Gururla seyredeceğiz. Gururluyuz.” ifadelerini kullandı.

Kayaokay da tek perdelik oyuna ilişkin, “Yakın Türk tarihimiz, Cumhuriyet’in ve Cumhuriyet’ten önce Anadolu coğrafyasının ve Anadolu insanının yaşadığı acılar, döktüğü kan ve verdiği canı anlatan, bizi 100 yıllık süreçte bugünlere getiren o gerçekten muhteşem insanların hikâyesi. Onların yüzlerinden alıntılar. Onların canlarından, kanlarından bugün vücut bulmuş bir oyun.” diye konuştu.

Oyunun 45 günlük bir çalışma sürecinin ardından tamamlandığını dile getiren Kayaokay, 128 kişilik oyuncu kadrosuyla beraber yaklaşık 400 kişilik ekibin eserde görev aldığını dile getirdi. Cumhuriyetin ilan edilmesiyle taçlanan yüz yıllık tarihsel kesiti görsel ve işitsel bir şekilde anlatan eserin proje koordinatörlüğünü Derya Keyf üstlendi. Oyunun dekor tasarımını Hakan Dündar, kostüm tasarımını Burcu Melek Bozan ile Dilek Kaplan, ışık tasarımını Önder Arık, müziklerini Can Atilla, koreografisini ise Pınar Ataer hazırladı.

Oyunda, İstanbul Devlet Tiyatrosu sanatçıları Berrin Akhasanoğlu, Doruk Nalbantoğlu, Ebru Aytürk Şayan, Fatih Dokgöz, Hakan Güneri, Mehlika Balkan, Metin Belgin, Orhan Kurtuldu, Şebnem Dokurel Topçuoğlu, Tansel Öngel, Tayfun Erarslan ve Yeşim Gül de rol aldı.

NTV

Kütahya’nın Tavşanlı ilçesinde yayın hayatına devam eden Kitap Kulübü Yayınları, Hukukçu Yazar Salih Ahmet Sak tarafından kaleme alınan “Sahneye Ağıt” isimli oyunu sundu. Eserin ilk oyunu “Altın Kafes” isimli kısım da usta tiyatro oyuncusu Osman Ataseven tarafından sahneye taşındı. İlk olarak İstanbul Beyoğlu Asmalı Sahne ve Koma sahnesinde sergilenen oyun Türkiye’nin birçok merkezinde tiyatro severlerle buluşmaya hazırlanıyor. Oyun hakkında konuşan Yazar Salih Ahmet Sak, son dönemlerde oyun yazarlığının bir ihtiyaç olduğunu tiyatronun farklı eserlere ihtiyacının da giderek arttığını vurguladı. Cumhuriyet’in 100. yılında tiyatro, sahne ve performans sanatlarının da önemli bir ivmede olduğuna dikkat çeken Sak, “Türkiye, sanat ve sosyal yaşamın iç içe girdiği bir yüzyılı tamamladı. Özellikle gençlerin konuşup yazdığı; gerek tiyatro gerekse başka sahne performanslarıyla kendilerini ifade ettiği bir akıma daha da ihtiyaç duyuyoruz. Eser ikinci eserim, yine ilk eserim Kütahya Tavşanlı’da merkez olan bir yayınevi tarafından Kültür Bakanlığı’nın destekleriyle yayınlandı. İlk eserimin ismi de Çalakalem’dir. Bu eserin ve Bakanlığımızın desteğinin verdiği güven ile bir tiyatro eseri hazırlamak istedim. Bu anlamda ortaya koyduğumuz ‘Sahneye Ağıt’ eseri eser üretim sürecimde bir dönüm noktasını işaret etmektedir. Eserde ’Kartal’ isimli karakterin yönetim biçiminin uğradığı devinim ve dönüşümü konu alınmaktadır.” ifadelerini kullandı.

İHA

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları sanatçısı ve Bakırköylü Sanatçılar Derneği (BASAD) onur üyesi Jeyan Mahfi Ayral Tözüm son yolculuğuna uğurlandı. Sanatçı Zincirlikuyu Camisi’nde kılınan cenaze namazının ardından Zincirlikuyu Mezarlığı’nda toprağa verildi.

A. İlhan Gülek (BASAD Başkanı): Jeyan Tözüm, Türk sinemasının ve Bakırköy’ün en önemli sanatçılarındandı. Gerçek ve çok disiplinli bir emekçiydi. Türk sinemasının pek çok ünlü kadın artistine ses oldu, hoca oldu. Onlara katkısı büyüktü. Babası Necdet Mahfi Ayral ile birlikte Bakırköylü Sanatçılar Derneği’nin (BASAD) kuruluşundan itibaren yanımızda yer aldı. İki yıl önce binamızdan çıkarıldığımız süreçte, 92 yaşında olmasına rağmen mücadelemizin bir neferiydi. Özellikle büyük emek verdiği Şehir Tiyatroları’na vefasızlığı nedeniyle kırgındı ve bu kırgınlığını hep dile getirdi. Hayatı boyunca aldığı bütün ödülleri bana teslim etti. Onları layıkıyla sergilemeyi ve sayın Jeyan Tözüm’ü unutturmamayı kendime bir görev biliyorum. Işıklar içinde yatsın.

Cumhuriyet

Efeler Belediyesi Şehir Tiyatrosu (EBŞT) pandomim ekibi, Muğla Tiyatro Festivali’ne katıldı. Efeler Belediye Başkanı Mehmet Fatih Atay’ın kurulmasına öncülük ettiği EBŞT, kentin kültür ve sanat elçisi olmayı sürdürüyor. Ulusal ve uluslararası birçok etkinliğe katılarak tiyatro severlerle buluşan EBŞT pandomim ekibi, Muğla Tiyatro ve Sinema Sanatçıları Derneği tarafından organize edilen ve Muğla’da ilk kez düzenlenen tiyatro festivaline katıldı.

Saburhane Meydanı’nda gerçekleştirilen kortej yürüyüşünde sanat için adımlar atıldı. Yürüyüşün ardından ASEM Sanat ve Efeler Belediyesi Şehir Tiyatrosu oyuncularının yaptığı pandomim gösterisi izleyicilerden alkış topladı.

İHA